Nuffnang

Wednesday 25 April 2012

Ada Aku kesah...

Salam, nak tidur pukul 9.30pm so ada masa lagi nak tulis entry ni. Entry ni pendek je tapi pada aku sangat bermakna..

ADA AKU KESAH (AAK)??? pernah dengar tak ayat tu?? tipu kalau tak pernah dengar..ayat tu memang sinonim dengan orang sekeliling aku termasuk kawan-kawan aku sendiri. Ikhlas aku tak pernah sebut atau teringin sebut ayat tu. Terasa janggal sangat-sangat. Mesti ingat aku poyo atau budget bagus pulak. NO!!!!

Aku memang kurang gemar dengar orang sebut ayat tu samada bergurau atau serius. Bingit telinga aku okeh.Tak kira umur aku tengok semua nak sebut ayat AAK tu. 

Seriusly aku akan sentap bila orang cakap AAK tu kat aku sebabnya aku anggap orang yang cakap camtu tak reti jaga perasaan orang lain atau memang jenis berlagak even nak bergurau pun aku memang tak boleh terima.-_-

Contohnya aku bagi ek..

Bila ko memang dah terbiasa lidah ko cakap AAK tak kira apa waktu pun satu hari ko berbual atau bertanya dengan anak pasal sekolah ke apa ke tetiba anak ko jawab " Ibu Ada Aku Kesah". Apa perasaan ko masa tu???SENTAP @ MARAH???or nak marah anak ko tu atau ko nak salahkan orang lain sebab anak ko agak biadap dengan ko. Semuanya tepuk dada tanya diri sendiri kenapa anak kita ikut apa yang kita buat dan diorang ingat benda tu tak salah sebab makpak pun cakap.

Walau kita rasa sesuatu benda tu memang remeh tapi pikir baik buruknya dulu bukan pada kita tapi pada anak kita yang masih kecil yang memang mudah terpengaruh dan selalunya yang tak baik memang senang nak ingat. Betul tak???

Sekarang ni memang banyak budaya yang tak elok yang makin banyak menular so kita yang telah dikurniakan akal fikiran silala pilih yang mana satu membawa manfaat dan mana satu membawa mudarat. Mana yang baik kita amalkan.

Aku tak kata Ada Kesah tu ayat mencarut ke apa tapi terpulang la, pada aku ayat tu boleh membawa kesan yang mendalam yang lebih menjurus kepada kesopanan individu. Pakai tudung cantik muka ayu tapi suka cakap AAK..Alamak...terus nampak tak manis. 

Ayat atau perkataan yang kita tuturkan itu melambangkan keperibadian diri kita.

Maafla kalau enty ni menyinggung ke apa sebab ini cuma pandangan peribadi aku je tentang ayat AAK tu sebab aku tak nak anak3 aku cakap AAK kat aku @ En Faizal. Benda kecik boleh jadik besar. 

Renung-renungkan dan selamat beramal.



Piece~(^-^)v







P/s: Sentiasa pantau apa anak3 cakap. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...