Nuffnang

Friday 13 January 2012

Dah lawa tapi...........

Tengok memang lawak kan katun ni TAPI....

Aku memang selalu nampak pempuan tu lawa cun giler nampak sopan santun tapi bahasa kasar cam bahasa katun kat atas ni. Lelaki pun ade jugak golongan yang spesies camni.

Kenapa ek diorang ni senang-senang je lancar je lidah nak cakap bahasa kasar dan tak sopan cam tu???

Kalau aku la tak terkeluar nak cakap dengan bahasa camtu. Bukan nak kata aku ni baik sangat tapi aku memang terdidik dari kecik mak abah aku tak ajar cakap benda-benda camtu. Berani ko cakap gitu depan diorang memang berdarah la mulut ko pastu kene penampo. Sekarang aku amat-amat bersyukur.

Pada aku bahasa melambangkan keperibadiaan seseorang. Molek bahasa ko cantik la peribadi diri. Pada pandangan aku tak payah ko nak cakap-cakap kesat-kesat pun orang boleh paham apa yang ko nak cakap.

Kalau kene yang boleh terima selamat la ko kalau tak buat dosa je ko dengan orang tu sebab sentap dengan bahasa yang ko pakai.

Aku memang sentap kalau ada orang cakap kasar dengan aku. Aku ni jiwa feminin sikit. Aku akan terasa sampai ke tangkai jantung aku. Memang akan ingat sampai bila-bila.

Pasa yang sudah ade anak tu takkan ko cakap dengan bahasa kasar dengan anak-anak ko. Ishhhh didikla anak dengan pekerti yang baik dan sebolehnya sehabis baik mendidik anak supaya kita tak dipijaknya nanti. Aku pesan kat diri aku jugak.

Aku memang jaga kalau nak cakap dengan anak-anak. Terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya. Aku kalau dengar anak-anak aku cakap lain macam sikit je (mungkin dari taska) memang aku suruh ulang sekali lagi dan kalau masih ulang lagi perkataan tu aku akan tampar mulut dia. Biar nangis sekarang jangan ko yang menangis kemudian hari.

Banyak benda kalau nak cerita pasal bahasa ni. Pada aku orang yang dah sebati dengan cakap-cakap kesat ni memang susahla nak kikis dah cam habit pulak. Masyaallah.

P/s : Aku paling benci orang cakap "Ada Aku Kisah". Bayangkan anak ko cakap "Ada Aku kisah" bila ko cakap sesuatu ngan diorang. SENTAP SAMPAI PITAM.

Renung-renungkan la.

P/s : Mak ngan abah nak datang umah petang ni...hoooreyyyy

2 comments:

  1. Replies
    1. berkongsi pandangan dan pendapat. Tegur menegur antara satu sma lain. Semoga memberi manfaat.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...